Våre saker - oppdatert 23.05.25

Informasjon om noen av sakene vi har jobbet med siden stiftelsen:

1) Retur av private momsutlegg for offentlige anlegg
Saken som samlet oss var tilbakebetaling av merverdiavgift som vi har lagt ut i forbindelse med bygging av offentlig infrastruktur. 
Våre medlemmer var unisont enige i at kommunens vedtak fra 2014 måtte balanseres slik at kommunen kun satt igjen med sin selvkost for å administrere denne ordningen.
En ordning som i sin tid ble innført nettopp for å redusere forskjellene mellom offentlige og private utbyggere. Dette fikk vi til sist medhold i av bystyret i vedtaket fattet av dem 24.04.24 i sak 50/24
Utbyggerne sitter nå igjen med 90% mot tidligere 75%.

2) Ny arealdel til kommuneplanen (KPA) og nye fylkeskommunale planer
Etter et eget temamøte og etterfølgende dialog med våre medlemmer, sendte vi våre innspill til alle disse overordnede planene i 2023.  Vår vurdering er at den nye KPA'en er mer hensiktsmessig enn den tidligere selv om vi gjerne skulle sett ytterligere forenklinger og tilpasninger på punktene hvor vi ikke fikk medhold. 

3) Økt fokus på forholdsmessighet knyttet til rekkefølgebestemmelser i reguleringsplaner.
En prosess som vi kontinuerlig vil følge nøye med på slik at medlemmene våre ikke må ta større risiko enn føringene i plan- og bygningsloven legger til grunn. 

4) Forenkling av rutinene rundt delovertakelser av utbyggingsområder.
Vi er blitt enige med kommunen om at utbygger bør avholde et fremdriftsmøte med planavdelingen og utbyggingsavdelingen før reguleringsplanen sluttbehandles for å sikre at rekkefølgebestemmelsene tilpasses behovet for byggetrinn mm. 

5) Økt fokus på å vekte naturen høyere når offentlig infrastruktur (vei, vann og avløp) skal planlegges.
Samtalene har startet, men mange forskrifter og normaler står i veien for dette. Nylig endret regjering og Storting den nasjonale veinormalen for å skape økt fleksibilitet. Dette gir håp om at vi også lokalt kan få aksept for at stigning på vei og fall på kloakk ikke nødvendigvis er viktigere enn å ta vare på mer natur inne i utbyggingsområdene. Kommunen jobber våren 2025 med å gjøre normalene mindre rigide for blant annet å kunne ta vare på mer natur i utbyggingsområdene. 

6) Grunneierfinansiering av infrastruktur
Vi har via kommunen kommet med våre innspill til andre høringsrunde knyttet til regjeringens forslag til ny modell for økt forutsigbarhet og samarbeid i utbyggingsområdene.  Kort oppsummert kan vi vel si at vi er betinget positive til denne modellen for noen prosjekter. Det er usikkert om og når denne modellen i det hele tatt vil bli innført.  

7) Taksonomien: EU-krav til bærekraftige valg i bygg- og anleggsbransjen
Vi deltok som arrangør av et fagseminar knyttet til dette omfattende EU-regelverket som stadig vil gjelde for større deler av samfunnet. Se mer info på vår LinkedIn-side HER.

8) Hjelp til de som trenger å bygge opp igjen samfunnet sitt helt fra bunnen av 
På vårt initiativ har vi sammen med kommunen og fylkeskommunen kjøpt inn busser til vennskapsbyen vår Mykolajiv i Ukraina. Mer info i Fvn's reportasje HER og vår info HER på LinkedIn. 

9) Få på plass ei tydelig og omforent tidslinje for overlevering av offentlig infrastruktur og håndtering av justeringsmoms.
Det er blitt enighet med kommunen om ei omforent tidslinje som du kan laste ned nedenfor. Send oss gjerne dine tilbakemeldinger til hvordan denne oppleves og praktiseres.

10) Bidra til at ny strategi for tilsyn er virkelighetsorientert og gir ønskede resultater
Utbyggerforeningen deltar i høringsgruppen sammen med EBA, byggmesterforeningen og arkitektforeningen m. fl. Første dialogmøte ble avholdt i juli i fjor. Våre innspill innsendt da og til ny høringsversjon i september ble også sendt til medlemmene direkte. Våren 2025 ble det avholdt evalueringsmøte rundt den nye tilsynsstrategien uten at den møtte vesentlig kritikk fra bransjen, kun forbedringsinnspill. Fremover vil strategien bli revidert en gang i året med møter med bransjen i forkant. 

11) Få balansert garantikravene knyttet til utbygging av offentlig infrastruktur
Vi har samarbeidet med kommunen over en lengre periode for å få justert og balansert garantikravene. 
Saken ble ferdigbehandlet av Formannskapet 14. mai i år, og styret sier seg i første omgang fornøyd med endringene dette innebærer. Vedtaket med saksfremlegg sees nederst på sida.    

12) Sletting av heftelser før overlevering av eiendommer til kommunen
Rydding av grunnbøkene viser seg å være unødig ressurskrevende i noen tilfeller der partene oppfatter viktigheten av å slette gamle servitutter forskjellig.
Vi har derfor tatt initiativ til å lage en rutine sammen med kommunen. Denne er nå ferdigbehandlet av begge parter, og kan lastes ned nedenfor.  

Saken fortsetter nedenfor bildet.

Å skape et godt tilbud av eneboliger og småhus er en viktig del av våre medlemmers virke. Her et eksempel fra Markestøheia i bydel vest.

Og litt om noen av sakene vi jobber med nå:

1) Skape stadig tydeligere retningslinjer for utforming og godkjenning av tekniske planer og landskapsplaner. 
Ny retningslinje for samarbeidet er utarbeidet og iverksatt. Kan lastes ned i bunnen av sida. Send gjerne dine erfaringer rundt dette samarbeidet til oss i styret.
Videre har kommunen nå utformet et nytt søknadsløp der byggesak, KIV og park samordnes - og vi får byggetillatelser med tre års varighet i enden av behandlingsforløpet.

En viktig element i dette nye forløpet er et veiledningsmøte innledningvis i prosessen. Konklusjonene fra veiledningsmøtet skal være tydelige for å sikre rasjonell fremdrift og samordning av teknisk plan og landskapsplan.


Vi oppfordrer våre medlemmer til å be om slike veiledningsmøter og melde tilbake til oss hvordan dette fungerer.
Ellers er vi sammen med EBA tydelige på at både tekniske planer og landskapsplaner bør inn i regelverket med 12 ukers behandlingsfrist. Se innlegg i Fvn: Byggesak: Regjeringen vil tvinge fram raskere saksbehandling - fvn.no 

2) Strategi for Kristiansand Næringsselskap AS (KNAS)
Sammen med tre andre foreninger som representerer næringslivet, jobber vi nå med å gi konstruktive innspill til debatten rundt den kommende revideringen av kommunens eierskapsstrategi for KNAS.
Senest holdt vi innlegg når kommunalutvalget drøftet saken 13.05.25.

3) Veien videre for Lagmannsholmen
Utbyggerforeningen er naturlig nok opptatt av at dette svært viktige området transformeres på en kompetent, balansert og langsiktig måte.
Målet må være at vi om en generasjon kan snu oss rundt å konstatere at utflyttingen av containere og innflyttingen av en riktig blanding av folk, kultur, natur og næringsliv bidro til å løfte hele kommunen.
Vi deltar derfor sammen med de tre øvrige foreningene i ei innspills- og høringsgruppe slik at næringslivet får en samlet og tydelig stemme inn i planleggingsprosessen som starter for fullt i disse dager.
Se reportasje fra Fvn HER. Det er høringsfrist for områdereguleringsplanen 15.08.25.

Styret følger saken. Innnspill fra medlemmene mottas med takk.

4) Gebyrer 
Som drøftet i årsmøtet i mars 2025, følger vi opp gebyrene knyttet til oppmåling av felt og rammetillatelse til leilighetsbygg med et avklaringsmøte med kommunen i juni. 

5) Ny utbyggingspolitikk
Kommunen oppdaterer sin utbyggingspolitikk og vi følger med. Les vårt debattinnlegg i Fvn her: Utbyg­gings­para­dokset - fvn.no
Mandatet ble sluttbehandlet i Formannskapet 14.05.25 hvor vi fikk politisk medhold i å justere en av målsetningene slik at denne blir høythengende, men heldigvis ikke direkte umulig å gjennomføre.
Vi er med i referansegruppa og følger saken nøye. 

6) Rutiner for endring av ingeniørvesenets normaler 
Dette er en sak vi forbereder til høstens møte med ledelsen i teknisk sektor. Her opplever vi per tid at bransjen blir tatt med på råd i for liten grad. 

7) Bedret dialog med Glitre Nett (GN)
Vi har bedt GN om bedret dialog knyttet til tidligfasen i reguleringen samt i forbindelse med forståelsen av kostnadsdekningen fra GN som nå skal invitere oss til ytterligere dialog.

8) Faglig påfyll
Sammen med PwC jobber vi med en få på plass en to timers fagsamling i oktober. Vi kommer tilbake med mer info.